Saturday 10 November 2012

Sedut Air Paip Kerajaan

Salam..

Pelik tak? Orang sedut dari telaga, kat sini sedut dari batang paip besar.

Sebenarnya tak pelik. Krisis air kampung abg Is memang berpanjangan, rasanya bermula dari tahun 2006 masalah air menjadi semakin kritikal. Sebelum tu ok je, takde masalah. Mungkin bilangan pengguna bertambah dan sistem pengurusan yang masih lagi klasik dan tidak teratur serta bermasalah.

Pendek kata, kalau pulas paip memang kosong, takde apa-apa yang keluar. Kalau sebelah malam kena tunggu pagi baru ada air meleleh keluar dari kepala paip, tu pun paip yang paling bawah.

Enjin paip baru beli ni - Sabtu 10/11/12, RM150. Cap ayam. made in China
Kelmarin beli lah sebuah enjin paip untuk ganti enjin yang lama, rosak dah - dan ia memang berjasa lah, tak perasan pula yang baru beli ini berapa Watt, tapi watt tak penting, sebab abg Is cuma nak sedut dari batang paip aje, bukan dalam telaga. Kalau lagi sikit watt, lagi elok. Kalau watt tinggi, dikhuatiri boleh pecah batang paip.

Penerangan pemasangan :
1. Buat penyambungan selepas meter air, kalau sebelum meter - menjadi satu kesalahan dan berdosa la.
2. Batang paip (dari gambar atas) yang nampak buruk dan berlumpur tu dari meter air, bahagian itu ialah air akan di sedut. (IN).
3. Batang paip satu lagi tu (yang baru) ialah bahagian air keluar (OUT), yang ni akan sambung ke tangki air.

Cara sedut, sedut aje..macam biasa. Kena pastikan ada air dalam tangki enjin. Kalau sedut air tak keluar, yang keluar hanya angin..maknanya tiada air dalam batang paip besar. Matikan enjin sebab angin yang mengalir juga akan menyebabkan meter air bergerak. Takkan nak bayar bil angin!?

Satu lagi petua, tengok kepala paip yang paling rendah arasnya, kalau ada air menitik..itu bermakna air ada dalam batang paip besar, cuma tekanan yang rendah menyebabkan ia tidak dapat mengalir banyak ke paip bawah apatah lagi ke tangki, masa ni boleh ON enjin lah.

Okey..kalau tempat anda ada masalah air yang berpanjangan macam tempat abg Is, boleh share ide ni. Abg Is ambik dari ide orang kampung sebelah, mereka dah lama guna sistem ni..

Wassalam..

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda agar saya tidak kesorangan.. hehehe. Silakan, tapi komen elok-elok aaaaa...