Saturday 14 July 2012

Cara buang Baidu Search Engine

Entah macam mana benda pelik ini boleh masuk dalam browser. Nama dia baidu, lawa namanya tapi perangai huduh. Benda Baidu ni menakluk ruang pencarian walhal tuan asal petak search itu ialah Pakcik Google. Kalau perangai dia macam Bing ke, Yahoo ke, ok la jugak, ini tidak.. bila search guna baidu, keputusan dia cari dari web bertulisan Cina sahaja.

Baidu pada Firefox. Chrome pun ada, IE pun ada.

Dikatakan baidu ini datangnya dari Tanah Besar China, dicipta oleh kerajaan mereka untuk pantau penggunaan internet penduduknya. Saya dapat baidu ni sebab download Youtube Downloader.

Penyelesaian :

1. Walaupun telah di remove dalam Manage Search Engines, bila dibuka balik Firefox, baidu ada semula dan ia menakluk petak pertama pulak tu.

Baidu timbul/wujud semula walau telah di remove. Walau kedudukan dia terkebawah,
ia tetap berjaya berada di kedudukan pertama (set as default secara automatik).

2. Cara yang saya guna ialah dengan menggunakan perisian Spybot Search & Destroy [ Download sini ], download, install, update, search problems dan fix problems. Jika perlu restart PC, restart PC dan ikut arahan yang disuruh oleh Spybot.

3. Sesudah di fix-kan, boleh lah masuk semula ke manage search engine, boleh remove dah dan tak gangu gugat petak pertama google.

4. Tetapi, ia tetap ada, nak tahu.. klik butang Restore Defaults, maka ia timbul balik. Tapi yang penting disini, ia tidak lagi menggangu gugat kesejahteraan empunya PC.

5. Ada gossip mengatakan, baidu akan memperlahankan penggunaan internet. Masalah juga ni. Tak taulah serta tak boleh test sebab internet brodband sememangnya slow dan membetatkan.

6. Bagi pengguna IE, guna Manage Search Providers untuk remove baidu.

Gambar ni saya ambil lepas remove baidu, jadi Bing lah yang Default, sebelum tu memang baidu.. macam firefox di atas.

7. Dalam kolum Search Providers, kena Set As Default enjin pencarian lain dahulu (cth : Bing), baru boleh remove baidu.

Harap dapat membantu..

Waullahu 'alam.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda agar saya tidak kesorangan.. hehehe. Silakan, tapi komen elok-elok aaaaa...